Spelen Bioshock Infinite, Half Life 2, Mirror's Edge, Beyond Good & Evil, Papers Please passar utmärkt ibland annat analys av politiska
system då de alla visar någon typ av dystopi. Förutom
kunskapskravet politiska system i Samhällskunskap 1b så passar tre av de fem
spelen utmärkt till en uppgift om historiebruk i Historia 1b. Beyond Good &
Evil och Mirrors Edge passar inget vidare i Historia 1b då de båda visar upp en framtid med
få tydliga historiska kopplingar.
Den bild
som jag visade upp för eleverna när jag presenterade temat.
Upplägget
Man kan visa upp de fem olika spelen och eleverna fick uppgift att beskriva hur ledarskapet framställs i spelet och på vilket sätt ledarskapet upprätthålls eller får legitimitet. Detta varvades med genomgångar om demokrati och statsskick samt med några extra uppgifter kring hur de vill att deras drömsamhälle ska vara organiserat och beskrivning av vilka ideologier som ska vara tongivande.
Tekniskt
Alla fem spelen förkortades ner till cirka 10% av början
av spelet genom att ta bort filer från inifrån spelet innan det tillgängliggjordes för eleverna. Det var ganska enkelt då jag kände
till alla fem spelen och filerna var ganska tydligt markerade med vilken del av
spelet de motsvarande. Flera av spelen hade demo-versioner men ingen av dessa
demon fungerar tyvärr på Macbooks. Därefter så var spelen tillgängliga på en nätverksenhet
som eleverna kunde spela ifrån.
Tillgänglighet
Alla fem spel har fördelen med att de i ett mycket tidigt
skede visar tydligt hur ledarskapet ser ut i spelet och ger tidigt många
exempel på historiebruk. Det var också ett krav som jag utgick ifrån när jag
valde spelen. Eleverna behöver alltså inte spela mer än en 10 minuter för att
få en fullgod inblick i spelet, även om det såklart inte skadar att det får en
fördjupad inblick i spelen.
De olika spelen är hyffsat enkla att förstå vad man ska göra
härnäst. Bioshock har en fantastisk funktion att när man trycker på n-knappen
så kommer det en pil på marken som visar vart man ska gå vilket eleverna använde
friskt och hela tiden tryckte på i början.
"Facit"
"Facit"
Spel
|
Ledarskapet
framställs
|
Legitimitet eller kontroll från?
|
Exempel på
historiebruk
|
Bioshock Infinite
|
”The prophet” finns synlig över hela staden som statyer,
planscher och glasmålningar.
|
Till en början ser Profeten ut att ha gott stöd från
befolkningen på grund att man ser honom som i kontakt med gud och att han kan
se in i framtiden om vad som är bäst för folket.
|
Symolism och kläder bland annat som starkt påminner om
amerikanske inbördeskrig 1860tal. Religiös symbolism, framförallt kristendom.
|
Half-Life 2
|
”Dr Breen” syns på datorskärmar inomhus och utomhus där
han i högtalare berättar om sin syn på deras samtid.
|
Ingen legitimitet, stark polis-närvaro, tortyr, stark
bevakning, kontroller kring varje kvarter.
|
Spelaren börjar spelet på ett tåg som tvångsförflyttad
arbetsplats. Vissa personer under transporten sorteras bort. Nord Korea,
Gulag, Förintelsen, 1984-symbolism.
|
Beyond Good & Evil
|
”The Alpha Section” har stark kontroll över all TV, radio
och annan massmedia. Tydlig propaganda.
|
Legitimitet från att verka framställa sig som ett
nödvändigt ont mot ett yttre hot (utomjordingar).
|
Något mer långsökt men yttre och inre-hot retorik samt
massmedia-propaganda kan dras kopplingar till exempel pre-nazi-Tyskland.
|
Papers Please
|
I Arstotzka arbetar du som gränsvakt och du får hela tiden
en inblick i staten genom tidningsrubriker under spelets gång.
|
Ingen legitimitet, viss retorik om yttre hot från
gränsländer, men framförallt är det misstänksamhet och övervakning samt
förtryck som upprätthåller staten.
|
Starka stylistiska inslag så som grafiskt och musikaliskt
från 1980-tal, kommunistiska öst-stater.
|
Mirrors Edge
|
Under filmklipp genom spelets gång beskrivs samhället och
de som styr och övervakar det.
|
Legitimitet från att övervakning och en stark demokrati är
viktigt för att det perfekta samhället ska fortsätta vara rent och utan kaos.
|
Framför allt tankar om nutida övervaknings-samhället, 1984
-symbolism, demokrati där majoriteten förtrycker minoriteten.
|